Løbende evaluering i læreprocessen med at skrive en artikel
I dansk har vi et undervisningsforløb, hvor eleverne klassevist skaber deres egen avis, som bliver trykt i 500 eksemplarer. Her skal de lære at skrive artikler inden for forskellige journalistiske genrer, og her giver det rigtig god mening med løbende feedback.
Man kan sige, at læreren i dette forløb fungerer som den journalistiske redaktør, der hele tiden læser med, redigerer og korrigerer elevernes artikler. På den måde er der masser af rum til, at eleverne kan prøve sig frem og fejle, for så at få lærerens redaktionelle blik på artiklen, som eleverne omskriver og forbedrer. Man kan bruge Hatties formative evalueringsmodel med feed up, feed back og feed forward gennem hele forløbet. Det kunne se sådan ud:
Feed up
Læreren stilladserer opgaven op målet - sammen som klasse at skrive en her avis. Ud fra mere individuelle vurderinger, kan eleverne tildeles forskellige redaktionelle opgaver. Hvem skal være skribent, fotograf osv.?
Feedback
Her får eleverne løbende evaluering i deres skriveproces. Altså, hvad er godt/dårligt i artiklen, og hvad skal ændres/skrives bedre? Det kunne konkret være, at eleven skulle arbejde med en skarpere vinkel eller en bedre overskrift.
Feed forward
Hvordan skal eleven komme videre i forhold til feedback han/hun har fået? Det kan være, at eleven skal lave grundigere research til næste gang. Eller finde nye/bedre kilder. Eller skrive en ny indledning.
Til sidst udmønter læreprocessen sig i et konkret produkt - nemlig en avis - som man så kan lave en summativ feedback på. Det kan både være lærerens kommentarer/vurderinger, men det kunne også være klassekammeraterne, der kommenterer på hinandens artikler. Det kunne også være, at man "solgte" avisen til en anden klasse, som kunne give feedback uden at have været med i processen.
Kommentarer
Send en kommentar