Case: Er millenials og fødte internetbrugere en for bred term, der overser manglende digital dannelse og uddannelse hos uddannelsessvage unge?
Problem
Det er blevet en udbredt sandhed, at nutidens unge er habile it-brugere bare fordi, de er født i en tid, hvor digitale medier, værktøjer og gadgets er uundgåelige hverdagsobjekter. I uddannelsesmæssig sammenhæng er det dog en misforståelse, at man kan bruge it konstruktivt og læringsmæssigt, bare fordi man bruger det i sin fritid. Det er altså et problem, at undervisere i udgangspunktet forventer, at de unge er digitalt dannede og uddannede, hvis de reelt ikke er klædt på til at være det.
Hvad vil jeg undersøge?
Når unge afslutter folkeskolen og skal videre i uddannelsessystemet, er de ikke lige dygtige og har ikke samme forudsætninger for at mestre faget dansk. På samme måde forholder det sig med de unges it-kundskaber. Nogle er dygtige til det, mens andre mangler viden, uddannelse eller kompetencer til at mestre internettet. (Jeg vil undersøge begrebet digital divide, der tager højde for forskelle i kulturel, økonomisk, social eller geografisk baggrund, der kan være en hindring for at være dygtig it-bruger.)
Eksempel på måde at lave konkret, meningsfuld onlineundervisning
Den digitale dannelse og uddannelse af de unge skal samtidig gerne knyttes op på brugbare kompetencer i forhold til deres hverdagsliv og kommende arbejdsliv. Dette kunne fx gøres i forbindelse med elevpladssøgning, hvor man kan lade eleverne udfylde profiler i jobsøgningsportaler og vise dem, hvad, der er en hensigtsmæssig måde at præsentere sig selv på i den konkrete sammenhæng. Lad evt. nogle af eleverne repræsentere en virksomhed og udvælge kandidater til samtale om elevplads, hvor de skal reflektere over, hvorfor, de vælger bestemte profiler, mens andre bliver valgt fra. (Mangler der billede, er der et upassende billede, er der for mange stavefejl osv.)
Kommentarer
Send en kommentar